Nedeľa v Kigali - recenzia

Ked sa v Bratislave konal každoročný filmový festival francúzskeho filmu a francúzsky hovoriacich filmov, dúfala som, ze tam uvidím snímku, na ktorú tak ľahko nezabudnem. Pohodlne som sa usadila v jednom z kresiel dnes uz neexistujúceho kina Tatra. Film, ktorý som si vybrala, sa volal Nedeľa v Kigali. Tu je moja recenzia. Je možno trocha krátka, ale menej je niekedy viac.

Silný film znamená film, ktorý máschopnosť vtiahnuť vás do svojho deja natoľko, že zabudnete na okolitý svet,zabudnete na svoje problémy, zabudnete na všetko, nad čím ste doterazpremýšľali a úplne sa necháte pohltiť príbehom. Nedeľa v Kigali jejedným z tých filmov, ktoré majú túto vzácnu schopnosť.

Príbeh sa odohráva na územíafrickej Rwandy niekoľko týždňov pred 6. aprílom roku 1994, dátumom, kedyotvorene prepukla občianska vojna medzi kmeňmi Thutsiov a Hutunov. Napozadí krvavých udalostí a narastajúceho napätia sa zrodí láska medziquebeckým novinárom Bernardom Valcourtom a miestnou servírkou Gentille.Ich láske nie je súdené naplnenie, rastúca nenávisť a všadeprítomnénásilie zaľúbencov rozdelí.

Film prebieha v retrospektívach.Bernard, novinár zo západu, pracuje na svojej reportáži o AIDSv rwandskej krajine, postupne sa oboznamuje s miestnymi ľuďmia hlavne s krásnou Gentille, ku ktorej zahorí úprimnou láskou.V tom okamihu sa stáva súčasťou rastúcich nepokojov, ocitá sav samotnom centre pekla blížiacej sa hrozby občianskej vojny. V retrospektívachspoznávame obe hlavné postavy príbehu, ich rastúcu vášeň, prerastajúcu korupciua potláčanie slobody, politickú nespravodlivosť, pokus o únik z krajiny,až napokon strhaného Bernarda, vracajúceho sa po niekoľkých mesiacoch napôvodné miesta, aby našiel Gentille.

Režisér Robert Favreau dokazuje,že témy humanity a sociálnych problémov sú mu veľmi blízke. Citlivá prácas kamerou, hudba vypovedajúca o kontraste čistej lásky na pozadíkrvavých udalostí a hlavne perfektné herecké výkony Luca Picardaa Fatou N´Diaye robia z tohto filmu nezabudnuteľný zážitok. Precíznavýpoveď o sile ľudskej nenávisti, ktorá pohlcuje a zabíja všetko živé,vás vtiahne do svojho deja a už nepustí. Budete mať pocit, že ste priamotam, v centre toho všetkého, budete preklínať tých, ktorí za tú apokalypsumôžu, budete držať palce ústrednému páru a budete plakať spolus nimi, pretože ich šťastiu nebude dopriaty šťastný koniec.

Jana Červenková

Jana Červenková

• Počet článkov:  12
  •  |
  • Páči sa:  1x

Som študentka Filozofickej Fakulty Univerzity Komenského, odbor kulturológia, baví ma to, čo študujem a mám rada život, ľudí, zábavu a umenie. Zoznam autorových rubrík:  Filmová kritikaFilm ako umenieHudbaPohľad na vec...Z každého rožka troška...