Teraz sa píše rok 2006 amedzitým samotný kreslený, odborne nazývaný animovaný film prešiel mnohýmizmenami. Doba otrocky tvorených animovaných scén, kde jeden pohyb musel byťrozložený do viacerých políčok, bola nenávratne preč. Rozvoj techniky dopomoholaj v tejto sfére filmového umenia. Aj vďaka nej mohlo Disneyho impériumvytvoriť úspešné snímky ako oscarová Kráska a Zviera, Pocahontas, či novodobáklasika Leví Kráľ. Ručne animovanej technike však nebolo súdené držať sa navrchole aktuálnosti až do konca vekov.
Revolúcia prišla v roku 1995,keď do kín na celom svete zavítal prvý, čisto digitálny snímok Toy Story -Príbeh Hračiek. Firma PIXAR, ktorej hlavným produktom bol dovtedy len hardwarea software pre počítačovú grafiku, sa po uzavretí zmluvy s Disneym staladoslova hitmakerom. Vtedy obyčajný pracovník firmy, John Lasseter, vďaka svojimneustálym pokusom preniesť animovaný film do celkom novej dimenzie, je dnesúspešným scenáristom a režisérom viacerých megahitov z dielne PIXAR. Práve onstál za zrodom Príbehu Hračiek, Monsters a. s., či Hľadá sa Nemo.Možno to bolo tým, že samotná trojrozmerná grafika je príťažlivejšia akodvojrozmerná. Možno tým, že postavičky tak vyzerajú reálnejšie,prepracovanejšie. Dozvedať sa z filmových dokumentov, koľko námahy dalo tvorcomvytvoriť reálny chrup žraloka Brucea v "Hľadá sa Nemo", kde každémujednému zubu sa venovala pozornosť, keďže ich má v tlame viac ako 200, vo vásmusí vzbudiť úžas. Ale možno je to tým, že v pixarovských filmoch, ako saLasseter vyjadril v jednom rozhovore, je v prvom rade dôležitý príbeh. A právena ňom si tvorci dajú vždy záležať. Či už sledujete osudy hlavných hrdinov zmesta Monstropolis alebo súcitíte s rodinku Úžasných, ktorá sa pre svojenadprirodzené schopnosti musí držať v tajnosti. Snímky nepostrádajúoriginalitu, humor a mravné ponaučenie, ktoré sa však zaobíde bez otravnéhoklišé.
Dnes, po odkúpení za miliónovúsumu, štúdio PIXAR naďalej spolupracuje s Disneym, aj keď hrozil definitívnykoniec spolupráce dvoch gigantov, kvôli pracovným nezhodám. Len nedávno uzrelsvetlo sveta najnovší pixarovský počin "Cars – „Autá“. Ak by vás zaujímalo,prečo hlavný hrdina nesie na svojej karosérií číslo 95, je to narážka tvorcovna ich prvý úspešný rok. Rok 1995, začiatok pixarovskej animovanej revolúcie.
Po Autách nasledoval ďalšímajstrovský kúsok, ocenený Zlatým Glóbusom a Oscarom za najlepší animovanýfilm roka – Ratatouille. Zábavný príbeh z prostredia francúzskejreštaurácie rozpráva príbeh mladého potkana Remyho, ktorý aj napriek svojmu„skromnému“ pôvodu dosiahne úspech a uznanie v kulinárskych kruhoch.Rozhodne originálna myšlienka, nehovoriac o tom, že „pixarovci“ sa ajtentoraz držali svojho hesla „najdôležitejší je príbeh“. Treba spomenúť ajfakt, že režisér Ratatouille Brad Bird pozmenil pôvodný scenár, ktorý pôvodnevytvoril český rodák Jan Pinkava. Keď už nič iné, aspoň ho Bird spomenul vosvojej ďakovnej reči, keď preberal Oscara.
Zatiaľ čo sa filmové časopisyplnia článkami, čo ďalšieho nám štúdio PIXAR prinesie, samotní tvorcovianezaspávajú na vavrínoch a pracujú usilovne ďalej. Len na najbližšie triroky majú na pláne minimálne tri projekty. Či im nedochádza dych môžeme posúdiťuž čoskoro. Zatiaľ však musíme skonštatovať, že tých ľudí to naozaj baví.A nás tiež.