Neznesiteľná ľahkosť bytia - recenzia

Čo majú spoločné Milan Kundera a Phillip Kaufmann? Neznesiteľnú ľahkosť bytia. Dielo, ktoré musel autor napísať v emigrácií a režisér ho nakrútil rok pred Nežnou revolúciou.

Diskusia  (18)

Najznámejšie dielo českého spisovateľa Milana KunderuNeznesiteľná ľahkosť bytia vyšlo prvýkrát vo francúzskom jazyku v roku1984. Autor začal dielo písať v zime v roku 1981, šesť rokov potom,ako sa mu jeho krajina stala „iba spomienkou“ (Ľahkosť napísal vo francúzskejemigrácií). Aj keď sa český preklad podarilo vydať o rok neskôrv Kanade, československí čitatelia mohli zaregistrovať Ľahkosť na pultochdomácich kníhkupectiev len pred dvoma rokmi. Medzi týmto viditeľným časovýmrozdielom rezonuje rok 1988, kedy Ľahkosť preniesol na plátna kín režisérPhillip Kaufmann.

Ako sa vyjadril Květoslav Chvátik v predhovore knihy (aKundera s ním súhlasí), Ľahkosť je román o láske. Odohráva sa napozadí udalostí, ktoré priniesol rok 1968. Hlavnou postavou je Tomáš (DanielDay-Lewis), mladý úspešný chirurg a záletník, ktorý sex a lásku berieako dve odlišné veci. Sex ako zábavu, nevyhnutnosť potrebnú k životua lásku (možno) ako niečo viac. Z jeho nespočetných mileniek je mu najbližšouSabína(Lena Olin), nespútaná umelkyňa, ktorá pod škrupinou nezávislej ženyskrýva citlivé jadro neustále unikajúceho dievčaťa. Veľká zmenav Tomášovom živote nastane, keď sa spozná s citlivou a hanblivouTerezou (Juliette Binoche), zaľúbi sa do nej a vezme si ju za ženu. Do ichspoločného života čoskoro zasiahne príchod ruských vojsk a okupáciakrajiny.

Tomáš s Terezou odchádzajú do slobodného Švajčiarska,Tereza sa po nejakej dobe vracia späť do Prahy, neschopná uniesť Tomášovepokračujúce nevery, čím mu dáva slobodu. On sa však vracia za ňou do okupovanejvlasti a čoskoro pre svoje demokratické názory stráca miesto chirurga. Ažkeď sa dvojica presťahuje na český vidiek, nájde svoje stratené šťastie, ktoréukončí nešťastná autonehoda. Smrť náhla, nečakaná a, ako to chcel Kunderavyjadriť, úplne zbytočná. Rovnako ako ruská okupácia a roky, ktorénasledovali.

Ťažko povedať, na čo spisovateľ myslí, keď tvorí svojegeniálne dielo. Ťažko povedať, aké myšlienky sa mu preháňajú v hlave, akosa svoje úvahy snaží dať na papier čo najvýstižnejšie, aby ich čitateľ správne pochopila ťažko povedať, či v dobe písania vôbec ráta s tým, že jehokniha raz môže byť sfilmovaná. Ak si však Milan Kundera filmovú adaptáciupredstavoval akokoľvek, je všeobecne známe, že Kaufmannova ho vôbec nepotešila.A tak – opäť - ťažko povedať prečo.

Neznesiteľná ľahkosť bytia je totižto až na zopár vynechanýchčastí presnou a vernou adaptáciou pôvodného diela. Kamera majstrovskya hlavne výstižne zachytáva obdobie 60. rokov, Prahu pred a ponásilnej okupácií, kontrast slobodného Švajčiarska a obsadenéhoČeskoslovenska je takmer hmatateľný, nočný príchod tankov a ľudia priamoprotestujúci na uliciach sú pôsobivo zachytení v čierno – bielej farbe,ktorá mu dodáva na autenticite a reálnosti. A keďže Ľahkosť jev prvom rade „príbeh o láske, ktorý sa odohráva na pozadí politickýchudalostí“, precízne výkony Daniela Day-Lewisa, Leni Olin a Juliette Binocheperfektne utiahnu dva a pol hodinový film. Z ich podania je láska,erotika a aj samotná „neznesiteľná ľahkosť bytia“ sú do očí bijúce, takžesa radšej ani nesnažte pochopiť Kunderov komentár, v ktorom svojunespokojnosť odôvodnil slovami, že „vznikol americký film, ktorý más duchom románu i s duchom jeho postáv pramálo spoločného“.

Phillip Kaufmann odviedol solídnu prácu. Lepšie už to byťnemôže.

Jana Červenková

Jana Červenková

• Počet článkov:  12
  •  |
  • Páči sa:  1x

Som študentka Filozofickej Fakulty Univerzity Komenského, odbor kulturológia, baví ma to, čo študujem a mám rada život, ľudí, zábavu a umenie. Zoznam autorových rubrík:  Filmová kritikaFilm ako umenieHudbaPohľad na vec...Z každého rožka troška...

23 článkov